Annonce
Læserbrev

Trafikstøj dræber

Karsten Hønge Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Debat: Trafikstøj giver stress og fører til alvorlige sygdomme. Det har været kendt i mange år, at det kan føre til hjerte- karsygdomme, og dødsfald. En helt ny undersøgelse viser nu også forøget risiko for demens. Lydmuren til Folketinget må være brudt, og nu skal vi handle.

I en såkaldt ”Hvidbog” fra 2020, udarbejdet af bl.a. Rambøll, står der: ”Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen. Mange steder i Danmark er folks boliger og nære udearealer i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken”.

Faktisk er 1,3 millioner mennesker i Danmark udsat for trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens anbefalinger. Alligevel fortsætter vi med at anlægge veje uden samtidig at lave tilstrækkelige støjreducerende foranstaltninger. Støjskærme, særlig asfalt og nye beplantninger er dyre, men omkostningerne for helbredet er endnu højere.

Annonce

Derfor bør støjreduktion indgå i alle anlægsberegninger, når der planlægges nye veje. På Christiansborg er der evige krav om nye motorveje, især fra højrefløjen. Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med. Alle valgkampe indeholder masser af løfter om nye store anlægsprojekter, ligesom mange kommuner presser på. SF arbejder for at lægge transporten om i en klima- og miljømæssig bæredygtig retning. Mere kollektiv trafik og mere gods på jernbane.

Vi støtter selvfølgelig også vejprojekter, når det giver mening. Men vi gør det ikke som rygmarvsreaktion, for i virkeligheden fører flere veje til flere biler, som igen fører til flere veje.

Hold lige fast i bordkanten: Biltrafikken er steget med 85% de sidste tyve år! Det kan ikke bare fortsætte derudaf. Fremover må der være sammenhæng i politikken, så alle udgifter til bedst mulig støjreduktion bevilges som en del af anlægsudgifterne. Har man sagt A, må man sige B.

Sådan bør det være ved alle fremtidige projekter, men vi har en masse ”gammel gæld” i områder, som i dag er hårdt belastede.

Det bliver også nødvendigt at regulere bilismen gennem mere indgribende hastighedsreguleringer. Det kan være fleksible begrænsninger i hastigheder via lystavler på udvalgte strækninger i myldretiden for eksempel fra 130 km. til 80 km. Der bør laves en helhedsplan for at beskytte de mange mennesker som i dag lever i et støjhelvede.

Årtiers udbygning af vejinfrastrukturen er sket uden at tage hensyn til de borgernes hverdag, som bor i de berørte områder. Det er uansvarligt og har enorme omkostninger både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sundhed

Det var ikke længe: PCR-testcenter flytter efter en uge

Byudvikling

Helle, Bodil og Lis: Otte pladser på Frederiksberg opkaldes efter markante kvinder

Debat

- Jeg har oplevet, at der er blevet sagt undskyld, hvis debatten er blevet for hed

Danmark

Hele familien gik ned med corona - femårige Nellie blev ramt af sjælden efterve

Debat

Kaotiske trafikale forhold på Thorvaldsensvej

Sundhed

Seksuel sundhed: Nyt tilbud opsøger unge på Frederiksberg

Trafik

Nødvendigt asfaltarbejde på Bispeengbuen: Det betyder det for dig

Frederiksberg

Tirsdagens coronatal: Nu er 74 procent af befolkningen færdigvaccineret

Byliv

Takeaway-bude ignorerer standsning forbudt-skilt: - De slår praktisk talt lejr på Sylows Allé

Byens Bedste LIV

- Når man hænger en kæmpe diskokugle op i loftet er stemningen ligesom lagt

Debat

Vil have data om hastighedsgrænser på bordet: - Det går ikke med mavefornemmelser

Kendt på Frederiksberg

Henrik Prip: Der er en særlig ø-stemning på Frederiksberg

Debat

Giv os et kunstnerisk campus på Hospitalsgrunden

Annonce