Annonce
Trafik

Pludselig forsvandt otte p-pladser: Pernille undrer sig kraftigt over kommunens beslutning

Pernille Lorenzen er frustreret over, at kommunen har inddraget otte parkeringspladser til elbiler på Bakkegårds Allé, hvor det i forvejen er svært at få en parkeringsplads. Kommunens By-, Kultur- og Miljøstab forklarer, at kommunen er nødt til at sikre ladestandere til de biler, der allerede er i byen, og samtidig skabe incitamenter til at købe en elbil i stedet for en traditionel bil. Foto: Julie Stougaard
For nyligt er otte p-pladser på Bakkegårds Allé blevet erstattet af p-pladser til elbiler. Pernille Lorenzen bor i gaden og undrer sig kraftigt over, at kommunen inddrager parkeringspladser uden overhovedet at høre beboerne i kvarteret.

Bakkegårds Allé, en sidevej til Vesterbrogade, er et af de steder på Frederiksberg, hvor du skal forberede dig på at kunne komme til at køre rundt i lang tid, hvis du er så uheldig at skulle bruge en p-plads omkring klokken 17 i hverdagene. Og det er ikke blevet nemmere, efter at Carlsbergbyen er åbnet, og beboerne på Bakkegårds Allé har fået selskab af borgere fra Vesterbro, som gerne går et ekstra stykke for at spare pengene til parkering i Carlsbergbyen.

Det fortæller Pernille Lorenzen, som bor på Bakkegårds Allé. For nyligt tog hendes frustration over parkeringsforholdene til, da hun ved et tilfælde opdagede, at otte parkeringspladser pludselig blev nedlagt og blev lavet til parkeringspladser for elbiler. Pladser, som hun i forvejen ofte ser stå tomme andre steder i området.

- Er det rimeligt, at man påbegynder sådan et arbejde uden at have underrettet beboerne i kvarteret først? Burde man ikke lave en form for nabohøring eller forbrugerundersøgelse?, siger Pernille Lorenzen, som oplever, at kommunen presser parkeringspladserne til elbiler ned over hovedet på beboerne.

Annonce

Tomme p-pladser

By-, Kultur- og Miljøstaben på Frederiksberg oplyser i et skriftligt svar til FrederiksbergLIV, at reservation af offentlige parkeringspladser som udgangspunkt ikke partshøres, fordi pladserne ikke berører en specifik kreds af personer eller virksomheder.

- Der sker til sammenligning heller ikke partshøring, hvis parkeringspladser reserveres til borgere med handicap, delebiler og taxiholdepladser, eller hvis der reguleres i tidsrummet, hvor der kan parkeres, skriver de.

At man vælger at inddrage otte pladser på én gang forklarer kommunen med, at ladestanderne etableres i såkaldte ”lade-øer”, hvor standerne samles i grupper for at sikre de bedst mulige lademuligheder, samtidig med at elbilejerne også nemt kan finde og huske, hvor ladepladserne er placeret i byen.

Men Pernille Lorenzen påpeger, at mange af de p-pladser, der allerede er i kvarteret til elbiler, ofte står tomme.

- Har man undersøgt hvor mange i kvarteret, der ejer en elbil? Jeg er i hvert fald ikke blevet spurgt, konstaterer hun.

Annonce

Ladestander skal være tæt på

By-, Kultur- og Miljøstaben oplyser, at Frederiksberg Kommune løbende følger udviklingen i antallet af elbiler i kommunen.

- Kommunalbestyrelsen vedtog en elbilstrategi tilbage i januar 2019, som indeholder en række tiltag, som skal understøtte ambitionerne om at gøre Frederiksberg til elbilby nummer ét. For at kunne det er kommunen nødt til at sikre ladestandere til de biler, der allerede er i byen, og samtidig skabe incitamenter til at købe en elbil i stedet for en traditionel bil, skriver staben til FrederiksbergLIV og tilføjer, at et af tiltagene derfor er at reservere elbilsparkeringspladser svarende til halvanden gange antallet af indregistrerede elbiler og plug-in hybridbiler.

- Derudover skal en borger kun have maksimalt 250 meter til nærmeste offentlige ladestander inden udgangen af 2021. Det er i det lys, at etableringen af ladeøen på Bakkegårds Allé skal ses, lyder det.

Har man undersøgt, hvor mange i kvarteret, der ejer en elbil? Jeg er i hvert fald ikke blevet spurgt.

Pernille Lorenzen, beboer på Bakkegårds Allé

Samtidig med at Frederiksberg Kommune har høje ambitioner om at understøtte omstillingen til elbiler, anerkender de, at det kan være et problem for borgere med almindelige biler at finde parkering, efterhånden som flere og flere pladser inddrages til elbiler.

- Kommunen har derfor i flere år haft målsætninger om at etablere nye bilparkeringspladser i byen til gavn for både borgere og besøgende med alle slags biler. Der er således de seneste tre år etableret 340 nye parkeringspladser, og målet for i år er at etablere 40 nye bilparkeringspladser i byen, skriver By-, Kultur- og Miljøstaben.

Annonce

Nul ladere på Rahbeks Allé

Pernille Lorenzen undrer sig desuden over, at Frederiksberg Kommune i forbindelse med den netop færdiggjorte fremtidssikring af Rahbeks Allé, som ligger rundt om hjørnet fra Bakkegårds Allé, ikke har fået opsat en eneste ladestander.

- Man skulle da tro, at de i forbindelse med sådan et kæmpestort projekt så tænker p-pladser til elbiler ind i projektet?, siger hun.

By-, Kultur- og Miljøstaben oplyser til FrederiksbergLIV, at kommunen – efter vejlovens regler om råden over vejareal – kun kan give tilladelse til opsætning af ladestandere på baggrund af ansøgninger fra private ladeoperatører.

- Forvaltningen noterer ønsker fra borgere om opsætning af ladestandere på konkrete lokationer i byen og forelægger løbende ønskerne for operatører, hvis disse måtte have en interesse i at opstille standere på de konkrete steder. Men kommunen har ikke hjemmel til at opsætte ladestandere efter eget initiativ, og der bliver således kun etableret ladestandere, hvis en operatør kan se forretningsmæssige fordele heri, skriver staben.








Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Børn

Vuggestue lever i støjhelvede: - Vi kan ikke føre en samtale indenfor, selvom dørene er lukkede

Alarm 112

Anklage: Beruset hjemmehjælper svigtede iltpatient

Kultur

Forfatter Anders Bodelsen er død

Debat

Hvorfor bruger kommunen penge på løberuter i stedet for vores sikkerhed?

Debat

Narko på Frederiksberg – hvor stort er problemet?

Debat

Er Enhedslistens mulige indflydelse virkelig K's eneste våben i valgkampen?

Debat

Konservative bør forholde sig til virkeligheden i daginstitutionerne

Byliv

Ny café åbner på kendt hjørne: Her kan du få en bid af livet på landet

Debat

Kære konservative: Fortæl hvad I vil gøre for borgerne frem for skræmmekampagner

112

Mistænkelig adfærd vakte opsigt: To anholdt for heroin-salg på Frederiksberg

Nyhed

Nyt medie på Frederiksberg ser dagens lys

Kultur

Nu åbner STORM – Danmarks første museum for humor og satire

Annonce