Annonce
Trafik

Johannes har løsningen: - Sådan får vi færre fartsyndere på Frederiksberg

Johannes Laursen undrer sig over, hvorfor Frederiksberg Kommune ikke gør mere for at forebygge fartsyndere på Frederiksberg. Foto: Julie Stougaard
Johannes Laursen er efter 26 år i Hamborg flyttet hjem til Frederiksberg, og han er rystet over, hvor lidt der bliver gjort for at håndhæve færdselsloven. Han forstår ikke, at Frederiksberg ikke bekæmper gaderæs på samme måde som i Hamborg.

- Jeg er mildest talt rystet over dét, der foregår i trafikken på Frederiksberg og i København. Det virker nogle gange nærmest som om, færdselsloven er sat ud af kraft.

Sådan siger Johannes Laursen, der, efter at have boet 26 år i Hamborg, er flyttet hjem til Frederiksberg. Han bor på Godthåbsvænget og oplever ofte, at der trædes meget hårdt på speederen på Godthåbsvej og flere andre steder i byen. Han undrer sig kraftigt over, hvorfor Frederiksberg ikke har sat gang i flere af de tiltag, som han har oplevet fungere så godt i Hamborg.

- I Hamborg bliver der gjort en aktiv indsats for at bekæmpe problemet med, at folk kører for hurtigt. Der er opstillet 40 faste stærekasser, og desuden er der 14 ”mobile” fartmålere på vejene. Tilsammen blev der udskrevet fartbøder på over 22,5 millioner Euro i 2021, fortæller han.

Annonce

Kameraet fanger dig

Et andet problem, han ser på Frederiksberg, er, at folk ikke respekterer det røde lys.

- Jeg oplever igen og igen, at der er trafikanter – både biler og cykler - der kører over for rødt lys. I Hamborg er der opsat kameraer på udvalgte trafiklys som ”blitzer” trafikanter, som kører over for rødt. Og i 2020 blev der udskrevet bøder for godt 1,6 millioner Euro for denne forseelse, siger Johannes Laursen.

Ifølge Vejdirektoratet er der på nuværende tidspunkt ingen stærekasser på Frederiksberg. De oplyser samtidig, at erfaringer viser, at stærekasser er et effektivt middel til at få bilister til at sænke hastigheden.

- Det vil dog kræve en nærmere undersøgelse af vejene på Frederiksberg, inden det kan konstateres, hvilke veje der egner sig til stærekasser, skriver Vejdirektoratet til FrederiksbergLIV.

I Hamborg bliver der gjort en aktiv indsats for at bekæmpe problemet med, at folk kører for hurtigt. Der er opstillet 40 faste stærekasser, og desuden er der 14 ”mobile” fartmålere på vejene.

Johannes Laursen, beboer på Godthåbsvænget

De oplyser, at der tidligere har været meldt planer ud om at lave et testforsøg med de såkaldte rødkørselskameraer i et til to kryds i Aarhus, da de endnu ikke har nogen erfaringer med rødkørselskameraer og deres effekt.

Det er dog uklart, hvornår et eventuelt projekt vil kunne blive gennemført, og Vejdirektoratet er ikke orienteret om andre politiske planer vedrørende forsøg med rødkørselskameraer.

-  Det er en politisk beslutning, om der skal opsættes flere stærekasser og/eller rødkørselskameraer i Danmark, og der er ikke taget beslutning om dette endnu. Dermed kan Vejdirektoratet desværre ikke på nuværende tidspunkt udvide antallet af stærekasser, skriver Vejdirektoratet til FrederiksbergLIV.

Annonce

Andre regler i Tyskland

Borgmester på Frederiksberg, Michael Vindfeldt (S) mener, at stærekasser kan være en af vejene frem på Frederiksberg.

- Det er en god idé, og jeg tager løbende ønsket op med politiet, som bestemmer placeringen af stærekasser, siger han og tilføjer, at man dog skal være klar over, at lovgivningen er anderledes i Danmark end i Tyskland.

- I Danmark må kommunerne ikke opsætte kameraer, der kan bruges til bødeudskrivning eller sætte stærekasser op, fordi kommunerne ikke administrerer hverken færdselslov eller straffelov. Det gør politiet. Men som sagt drøfter forvaltningen og jeg løbende trafiksikkerhed med politiet, og det er min klare forventning, at politiet benytter de muligheder, der skal til for at sikre trafiksikkerheden. Hvis stærekasser kan hjælpe, er det ok med mig.

Michael Vindfeldt fortæller, at Frederiksberg Kommune løbende vurderer, om der kan være behov for fartdæmpende foranstaltninger. Det sker for eksempel i forbindelse med anlæggelse af skoleveje, trafikomlægninger, eller når borgere henvender sig og oplever særlige udfordringer.

- Jeg er glad for, at der snart kommer flere vejbump på Frederiksberg, næste gang blandt andet på Bernhards Bangs Allé. Vores trafikmålinger viser heldigvis, at langt de fleste opfører sig ordentligt, men også at der er enkelte personer i trafikken, som kører alt, alt for stærkt. Vi fortsætter derfor dialogen med politiet og arbejder med kampagner, der skal øge trafiksikkerheden, siger Michael Vindfeldt.

Annonce
Annonce
Danmark

Lørdagens coronatal: 402 indlagte med corona - og 427 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byudvikling

Nu skal ikonisk vandtårn vækkes til live: Her er de vilde planer

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Frederiksberg

boligjagt For abonnenter

Kender du de skjulte smutveje? Her er 3 måder, du kan få foden indenfor på lejemarkedet

Debat

Vejen til et CO2-neutralt København stopper ved Værnedamsvej

Dalls analyse: Mette Frederiksens talepapir lugter af folketingsvalg

Byliv

I 15 år har kommunen ladt tomt baghus forfalde: Beboere drømmer om at bruge det til fælleslokale, men kommunen siger nej

Klumme

En stærk forkæmper for forsvaret – H.C. Haxthausens gravsted på Solbjerg Parkkirkegård

Trafik

Johannes har løsningen: - Sådan får vi færre fartsyndere på Frederiksberg

Butiksliv

Udvidet udeservering eller ikke udvidet udeservering? Nu er der truffet en beslutning

Virksomheder klynker over inflation - og tjener penge som aldrig før

112

Hørte du braget? Derfor var forsvaret til stede på genbrugspladsen Bispeengen

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Frederiksberg

Undgå køen For abonnenter

Copenhagen Marathon lukker gader på Frederiksberg på søndag: Sådan undgår du trafikkaos

Annonce