Annonce
Debat

Etablér en borgersamling om Frederiksbergs trafikvision

Der er brug for at udvikle en elbils-kultur i fællesskab, men endnu vigtigere, så har vi brug for en vision for vores trafik på Frederiksberg, skriver Kathrine Richter, der stiller op til kommunalvalget for Volt. Foto: Bo Børresen

Debat: Elbiler er en del af omstillingen, der skal lede til mindre CO2-udledning samt udfasningen af brug af fossile brændstoffer. Elbiler er dog ikke helt omkostningsfrie, da udvindingen af for eksempel lithium til batterierne har markant indvirkning på miljøet, og selv på vejene udgør elbilerne et problem, fordi elbilsdæk nedslides op til 30 procent hurtigere end almindelige biler (”Miljøproblemet elbilejerne ikke taler om”, Ingeniøren, 25. maj 2021), hvorved mikroplast udledes i naturen.


Med tæt bebyggelse og forskellige behov mener jeg, at den bedste måde at sikre dét, er ved at etablere en borgersamling om Frederiksbergs trafikvision.

Kathrine Richter


Annonce

Vi skal altså diskutere mere end antallet af ladestandere. Der er brug for at udvikle en elbils-kultur i fællesskab, men endnu vigtigere, så har vi brug for en vision for vores trafik på Frederiksberg.

Der er næppe nogen politiker, der ikke gerne ser, at vi kan komme, hvorhen vi gerne vil, på den grønneste måde. Med tæt bebyggelse og forskellige behov mener jeg, at den bedste måde at sikre dét, er ved at etablere en borgersamling om Frederiksbergs trafikvision.

Professionelle borgersamlinger anvendes mere og mere rundt om i Europa. OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development, en international organisation, der arbejder for at stimulere økonomisk fremgang og markedsøkonomi mellem de demokratisk regerede medlemslande, red.) udgav sidste år en rapport om 'Deliberativt Demokrati', så der er både litteratur og erfaringer, der sikrer formålsrige Borgersamlinger. Det er altså ny form for demokratikultur, der spirer.

Borgersamlinger er kuraterede diskussioner mellem en repræsentativ borgergruppe, der udvikler forslag på klart definerede spørgsmål med hjælp fra eksperter, interessenter og hinandens erfaringer. Produktet er klare anbefalinger til politikerne, og derfor er det vigtigt, at politikerne fra begyndelsen er beredte til at tage imod anbefalingerne.

Jeg mener, borgere skal høres, for det er vores by.

Annonce
Annonce
Danmark

Lørdagens coronatal: 402 indlagte med corona - og 427 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byudvikling

Nu skal ikonisk vandtårn vækkes til live: Her er de vilde planer

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Frederiksberg

boligjagt For abonnenter

Kender du de skjulte smutveje? Her er 3 måder, du kan få foden indenfor på lejemarkedet

Debat

Vejen til et CO2-neutralt København stopper ved Værnedamsvej

Det halter med udredning af astmapatienter: I fire år troede Janne, at hun havde astma, men medicinen hjalp aldrig

Byliv

I 15 år har kommunen ladt tomt baghus forfalde: Beboere drømmer om at bruge det til fælleslokale, men kommunen siger nej

Klumme

En stærk forkæmper for forsvaret – H.C. Haxthausens gravsted på Solbjerg Parkkirkegård

Trafik

Johannes har løsningen: - Sådan får vi færre fartsyndere på Frederiksberg

Butiksliv

Udvidet udeservering eller ikke udvidet udeservering? Nu er der truffet en beslutning

Virksomheder klynker over inflation - og tjener penge som aldrig før

112

Hørte du braget? Derfor var forsvaret til stede på genbrugspladsen Bispeengen

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Frederiksberg

Undgå køen For abonnenter

Copenhagen Marathon lukker gader på Frederiksberg på søndag: Sådan undgår du trafikkaos

Annonce