Annonce
Byliv

Efter gigantisk vandskade: - Jeg havde ikke nogen ide om, hvor omfattende det var

Hannibal Hildorf (sanger, entertainer og formand for Havenisse-partiet, red.) bor i Domus Vista. Han fik noget af et chok, da han søndag aften modtog en sms om, at der var vandskade i ejendommen.  Foto: Julie Stougaard
FrederiksbergLIV har været på besøg i Domus Vista, hvor en voldsom oversvømmelse fandt sted søndag morgen. Her er beboerne nu ved at komme sig oven på forskrækkelsen.

Hannibal Hildorf bor i Domus Vista, og han har tilbudt at vise FrederiksbergLIV rundt i højhuset, hvor der søndag morgen fandt en voldsom vandskade sted.

Ifølge TV2 Lorry er der indtil videre konstateret skader i omkring 75 lejemål i Domus Vista som følge af vandskaden, hvor et stort varmtvandsrør sprang i loftet over 16. etage.

Hannibal bor på tredje etage og er en af de heldige, der ikke har fået vandskade i sin lejlighed. Men han var noget chokeret, da han søndag aften modtog en sms fra Akelius København, som ejer og driver Domus Vista.

Annonce

- Jeg var i Køge hos min mor, da jeg fik beskeden, og min første tanke var 'shit!'. Men så gik det op for mig, at jeg alligevel ikke ville kunne gøre noget, hvis jeg var derhjemme, og jeg havde tillid til, at jeg ville blive ringet op, hvis der var vand i min lejlighed. Men jeg havde ikke nogen ide om, hvor omfattende det var, siger Hannibal.

Gulve brækkes op

Vi går ind i ejendommen, og på vej hen mod elevatorerne møder vi en anden beboer i højhuset, Lonnie Andersen, som bor på 11. etage. Hun har heller ikke fået vand i sin lejlighed.

- Jeg har boet her i 15 år, og der var også vandskade for tre år siden. Jeg er smadderglad for at bo her, men nu behøver jeg heller ikke at opleve mere på den front, siger hun.


Jeg mødte en ansat fra hjemmeplejen, som skulle op på 29. etage og give insulin til en borger. Hun var noget ked af at være nødt til at gå hele vejen derop, men der var ingen vej udenom.

Tine K.


Vi går ind i en af de tre elevatorer, som nu virker igen. Søndag var alle elevatorerne defekte på grund af vandskaden, og først mandag begyndte den ene af elevatorerne at køre igen, mens de andre løbende kom op at køre de følgende dage.

Vi tager elevatoren op til 15. sal, hvor der står der affugtere på stribe. Her møder vi en ældre herre, der netop er på vej ud af sin lejlighed. Han fortæller, at vandet fra vandskaden trængte ind i hans og konens lejlighed søndag morgen. Han har fået oplyst af firmaet, som har været og undersøge fugtskaderne, at nogle gulve er nødt til at blive brækket op, fordi der er kommet vand ind under dem.

Annonce

Måtte udsætte besøg

Vi tager elevatoren én etage op til 16. sal, hvor vandrøret i loftet sprang. Her står seks affugtere langs væggene, og på en vogn ligger, hvad der ligner et trægulv, der er brækket op.

Vi møder Tine K., der er på vej ind til sin mor, der bor i ejendommen. Tine var her mandag formiddag for at besøge hende, men hun måtte udsætte besøget, fordi elevatorerne ikke virkede, og hun ikke kunne klare de mange trapper.

- Så jeg måtte komme tilbage om eftermiddagen, hvor den ene elevator heldigvis virkede igen, siger hun og tilføjer, at der var andre, der var tvunget til at gå de mange trin op af trappen.

- Jeg mødte en ansat fra hjemmeplejen, som skulle op på 29. etage og give insulin til en borger. Hun var noget ked af at være nødt til at gå hele vejen derop, men der var ingen vej udenom.

- Men der var ikke rigtig nogen, der vidste, hvad der skete. Mandag formiddag var der stadig ikke nogen information om, hvad der var sket. Der stod ikke noget på infotavlen, og der var heller ingen sedler med information, siger Tine.

Annonce

Vil skabe bedre tryghed

Hannibal er uforstående over for, at Akelius ikke på noget tidspunkt har været til stede i ejendommen efter vandskaden for at hænge information op om, hvad der var sket eller tale med beboerne, og at der ikke har været noget information om det på infotavlen i stueetagen.

- Og så har beboerrepræsentationen haft virkelig svært ved at få kontakt til Akelius og få noget information, siger han.


Vi er i dialog med LLO Hovedstaden og Beboerrepræsentationen, og vi mener, det er hensigtsmæssigt, at vi sætter os sammen og taler om, hvordan vi skaber bedre tryghed og bedre kommunikation. Det er i vores allesammens interesse.

Thomas Bang-Pedersen, chef for Akelius København


Thomas Bang-Pedersen, chef for Akelius København, oplyser, at man vil undersøge muligheden for at lave information på infoskærmen, og at man tager kritikken i forhold til den dårlige kommunikation til efterretning.

- Vi er i dialog med LLO Hovedstaden og Beboerrepræsentationen, og vi mener, det er hensigtsmæssigt, at vi sætter os sammen og taler om, hvordan vi skaber bedre tryghed og bedre kommunikation. Det er i vores allesammens interesse, siger Thomas Bang-Pedersen.

Annonce

Nogle skal genhuses

Han oplyser, at der arbejdes proaktivt på, at en lignende situation ikke kommer til at ske igen.

- Nu får vi repareret og gennemgået hele ejendommen og kigget på rørene. Og så har vi fokus på at få udbedret skaderne. Det er det primære fokus, efter at vi har fået sikret ejendommen.

Akelius har indtil videre konstateret, at cirka 40 lejligheder er berørt af skaderne i et omfang, der gør, at det kræver udbedring, men de mangler stadig respons fra en række lejere, så tallet kan stadig stige. Thomas Bang-Pedersen kan endnu ikke sige noget om, hvad det kommer til at koste at udbedre skaderne, men oplyser, at forsikringen netop nu er i gang med en større gennemgang og registrering.

Nogle beboere vil have behov for at flytte ud af deres hjem, indtil arbejdet med lejlighederne er færdigt.

- Vi har enkelte beboere, der har behov for genhusning. Antallet er under en håndfuld, lyder det fra Thomas Bang-Pedersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Kvinde får konfiskeret bil, selvom det var hendes kæreste, der kørte vanvidskørsel i den  

Annonce