Annonce
Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Rasmus Helveg Petersen og Ruben Kidde studerer en miniaturemodel af nedrivningsprojektet sammen med projektleder i borgerinitiativet 'Åbn Åen', Anders Jørn Jensen (t.v.). Foto: Mathilde Schäffer Meile
Spørger man Radikale Venstres Rasmus Helveg Petersen og Ruben Kidde, så står Bispeengbuens fremtid ved en skillevej: Enten får man sat gang i en forundersøgelse, der bekræfter at halvdelen af Bispeengbuen bør rives ned, eller også må den bestå med deraf følgende renoveringsudgifter i 100 millioner kronerklassen.

Det er nu eller aldrig. Hvis ikke Bispeengbuen skal bestå til tid og evighed, så skal der tages afgørende skridt mod en delvis nedrivning nu.

Det er budskabet fra Radikale Venstres Rasmus Helveg Petersen og Ruben Kidde.

- Det er faktisk billigere at rive halvdelen af Bispeengbuen ned, end det er at lade den stå og dermed forpligte sig til enorme renoveringsudgifter, konstaterer Ruben Kidde, der er gruppeformand og medlem af af kommunalbestyrelsen på Frederiksberg. Han fortsætter:

Annonce

- Problemet er bare, at staten går med livrem og seler. Selvom konsulentvirksomheden Rambøll allerede har vist, at trafikken kan flyde fint igennem strækningen på kun én af de to vejbroer, så har regeringen og Vejdirektoratet følt behov for selv at analysere den trafikale del mere grundigt, inden man kan vende tommelfingeren op eller ned til Københavns og Frederiksberg Kommunes ønske.

Af samme grund blev der afsat 10 millioner kroner i infrastrukturaftalen til en statslig forundersøgelse. Denne måned mødes størstedelen af Folketingets partier for at aftale, hvilke ting den 10 millioner kroner dyre forundersøgelse konkret skal handle om.

- Et simpelt projekt

Ifølge Rasmus Helveg Petersen, der er klima- og transportordfører for Radikale Venstre, er der ingen tid at spilde:

- Det er vigtigt, at analysen er færdig inden de kommunale budgetforhandlinger næste år. Den skal gerne udstikke en helt konkret køreplan for, hvordan Bispeengbuen kan rives ned i 2023, så der i 2024 kan være en færdig løsning for hele området med grønne arealer og en åbning af Ladegårdsåen, siger han.

Dette er er vores sidste chance for at lave et unikt projekt med en å i vores hovedstad.

Ruben Kidde (R)

Og det er ikke så kompliceret endda, hævder Helveg:

- Det er et simpelt projekt, som vi mener skal sættes i gang hurtigt. Vi har en halv motortrafikvej 10 meter fra borgernes vinduer, som der faktisk ikke er brug for. Det har Rambøll dokumenteret. Derfor skal vi rive den ene halvdel ned så hurtigt som muligt, og de 10 millioner kroner vi har afsat til en ekstra analyse, må ikke gå til spilde, siger Rasmus Helveg Petersen og tilføjer:

- Hvis analysen, ligesom Rambøll, bekræfter, at projektet kan lade sig gøre, så bør partierne på Christiansborg straks træffe en principbeslutning om at deltage aktivt i kommunernes arbejde med at gennemføre den halve løsning. Det indbefatter blandt andet, at de penge, som p.t. er reserveret til renovering af Bispeengbuen, i stedet bruges allerede i 2023 på at rive Buen ned.

Annonce

Spaden skal i jorden

Ruben Kidde kræver handling nu:

- Jeg tror borgerne er dødtrætte af al den snak om Buen. De ønsker konkret handling. Dette er er vores sidste chance for at lave et unikt projekt med en å i vores hovedstad. Det er derfor vi radikale både nationalt og lokalt siger, at vi skal have spaden i jorden inden for to år, og at hele området skal være omdannet senest i 2024.

Motortrafikbroen, Bispeengbuen, blev indviet i 1972. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kidde fremhæver en række grønne sidegevinster ved at rive halvdelen af Bispeengbuen ned:

- Når vi skaber et grønt område med en åben å, skaber vi ikke kun et dejligt miljø for borgerne. Vi skaber også en mulighed for at aflede de stigende mængder regnvand, som rammer Frederiksberg og København. Ved at tilbageholde fremtidens skybrudsvand i en å-park på overfladen kan vi formentlig spare mange millioner kroner, som ellers skal bruges på at anlægge skybrudstunneler af beton til Sankt Jørgens Sø.

Den radikale plan

  • 2022 (sommer): Statens forundersøgelse ligger klar inden efteråret. Hvis analysen bekræfter, at Bispengbuen kan rives ned og den halve løsning er mulig, så træffer partierne på Christiansborg en principbeslutning om, at de vil understøtte kommunernes arbejde.
  • 2022 (efterår): Københavns og Frederiksberg Kommuner vedtager i forbindelse med budgetdrøftelserne, at den halve løsning skal gennemføres.
  • 2023: Nedrivningen af Bispeengbuen går i gang.
  • 2024: Omdannelsen af Bispeengbuen færdiggøres. Ladegårdsåen genetableres, og ideelt set bliver det nye område ved Bispeengbuen en del af en ny grøn superkile med biodiversitet og cykelsti, som går hele vejen fra Damhussøen via Grøndalsparken til Bispeengbuen og slutter ved Å-gadeparken.
  • Efter nedrivning af den første halvdel, skal der findes en permanent og tidssvarende løsning med den anden halvdel af buen, inden denne skal renoveres for over 100 millioner kroner i 2030.
Annonce
Annonce
Danmark

Lørdagens coronatal: 402 indlagte med corona - og 427 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byudvikling

Nu skal ikonisk vandtårn vækkes til live: Her er de vilde planer

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Frederiksberg

boligjagt For abonnenter

Kender du de skjulte smutveje? Her er 3 måder, du kan få foden indenfor på lejemarkedet

Debat

Vejen til et CO2-neutralt København stopper ved Værnedamsvej

Dalls analyse: Mette Frederiksens talepapir lugter af folketingsvalg

Byliv

I 15 år har kommunen ladt tomt baghus forfalde: Beboere drømmer om at bruge det til fælleslokale, men kommunen siger nej

Klumme

En stærk forkæmper for forsvaret – H.C. Haxthausens gravsted på Solbjerg Parkkirkegård

Trafik

Johannes har løsningen: - Sådan får vi færre fartsyndere på Frederiksberg

Butiksliv

Udvidet udeservering eller ikke udvidet udeservering? Nu er der truffet en beslutning

Virksomheder klynker over inflation - og tjener penge som aldrig før

112

Hørte du braget? Derfor var forsvaret til stede på genbrugspladsen Bispeengen

Frederiksberg For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Frederiksberg

Undgå køen For abonnenter

Copenhagen Marathon lukker gader på Frederiksberg på søndag: Sådan undgår du trafikkaos

Annonce